Salgs- og leveringsbetingelser

- Salg af fysiske varer via nettet -

Købsbetingelserne gælder for forbrugeres køb af varer på Davidsen.dk.

Siden ejes og drives af:

Davidsens Tømmerhandel A/S
CVR-nr. 87310116
Fabriksvej 7, Skrydstrup
6500 Vojens
Tlf. +45 78774800
[email protected]


1.  Persondata

I forbindelse med placering af en ordre på davidsen.dk vil du skulle indtaste en række personoplysninger.
Det er oplysninger vedrørende dit navn, adresse, leveringssted, e-mailadresse, telefonnummer, evt. leveringskommentar, og kontooplysninger.
Oplysningerne er nødvendige for, at vi kan indgå en aftale med dig – og for at vi kan opfylde aftalen. Behandlingsgrundlaget er Persondataforordningens art. 6, stk. 1(b).

Dine oplysninger videregives alene til den transportør, som i henhold til aftale med dig, skal levere varen på leveringsstedet.
Medmindre en længere periode er udtrykkeligt aftalt med dig, vil vi alene opbevare dine personoplysninger, indtil reklamationsperioden på 2 år i henhold til købeloven er udløbet, eller så længe en evt. tvist mellem os verserer. Herefter vil dine oplysninger automatisk blive slettet. Oplysninger, som er nødvendige, for at vi kan opfylde vores forpligtelser i henhold til Bogføringsloven opbevares dog under alle omstændigheder i 5 år, efter at købet er gennemført.

Du kan altid få indsigt i, hvilket personoplysninger, som vi behandler om dig. Det kan ske ved at kontakte [email protected]
Du har ret til at indgive en klage over vores behandling af dine personoplysninger. Det kan ske til Datatilsynet. Sådan klager du (datatilsynet.dk).


2. Bestilling

Priser på vores hjemmeside er kun en opfordring til dig om at gøre tilbud. Der er derfor først indgået en endelig aftale mellem dig og os, når vi har afsendt en ordrebekræftelse til den e-mailadresse du har opgivet ved bestilling.


3. Betaling

Betaling kan ske ved brug af følgende betalingsmidler: Dankort, Mastercard, Mobilepay, Visa, Visa Electron, Maestro samt Davidsen gavekort.

For kontokunder der køber via faktura gælder betingelser fremsendt ved indgåelse af aftale om kontooprettelse.

Ved betaling med Mastercard Debit, Visa Electron, som er et debetkort, vil betalingen blive reserveret på din konto i overensstemmelse med vilkårene for dit kort indtil vi trækker eller afviser betalingen. Beløbet trækkes når varen eller delleveringen afsendes.

Ved varer fremstillet efter dine specifikationer (tonet maling, vinduer og døre på specialmål mv.) kan betalingen hæves inden varens overdragelse til kunden.

Hvis der er bestilt flere varer på en delordre, og én eller flere af varerne ikke leveres med det samme, trækker vi først betalingen for den eller disse varer når alle varerne i delordren afsendes.


4. Levering

Vi tilbyder at levere varer til adresser i Danmark, dog ikke til Færøerne og Grønland. Ønskes levering til ikke-brofaste øer, kan der forespørges på fragtpris ved at kontakte vores kundeservice inden bestilling.

Varerne leveres typisk indenfor 1-4 hverdage. Nogle special- og bestillingsvarer kan have leveringstid på op til 8 uger efter din bestilling. Forventet levering fremgår af den ordrebekræftelse, som du modtager fra os.

Ordre der afsendes fra eget lager, vil blive afsendt dagen før den ønskede leveringsdato - Man skal være opmærksom på at leveringen kan tage to dage.

Bestiller du en vare, som på bestillingstidspunktet er i restordre, vil du blive gjort opmærksom herpå, og dato for levering på den samlede delordre vil blive rykket.

Vi tilbyder følgende leveringsformer: PostNord pakke med omdeling, PostNord pakke til Pakkeshop/Pakkeboks og fragtmand samt andre transportører, som samarbejder med vores leverandører. Valg af transportører til den enkelte ordre sker på baggrund af vægt og/eller rumfang på varerne i indkøbskurven. Da ordrer leveres med eksterne transportfirmaer, kan Davidsen.dk ikke garantere at du modtager varen på den vejledende/ønskede leveringsdato, ej heller levering på bestemte tidspunkter på dagen.

Forsendelser af lagervarer over 20 kg, og varer der grundet størrelsen ikke kan afsendes som pakkeforsendelser, leveres som udgangspunkt med fragtmand eller en af leverandørens egne biler. Levering sker ”til kantsten” med en palleløfter hvor adgangsvejen:

  • er mindst 4 meter bred

  • er med 4 meters frihøjde

  • kan bære vogntog på op til 50 tons.

Det er ikke muligt at bestille en levering med gaffeltruck, eller få varerne leveret med kran - inde på grunden.
Det er ikke muligt at levere på veje med begrænset fremkommelighed: Fx snævre sommerhusområder, koloni- og haveforeninger, eller på mindre veje med forhindringer. Her kan forsendelsen alternativt leveres på en fælles p-plads, eller hvor chaufføren skønner at det er muligt.

Chaufføren (som leverer ordren) foreholder sig retten til at vurdere om adressen er fremkommelig - på leveringsdatoen.

NB. Levering af godsforsendelser og pakker med omdeling kan ikke finde sted lørdage samt søndage og helligdage.

Alle ordrer stilles hensigtsmæssigt på kundens adresse uden kvittering, men med billeddokumentation og GPS-koordinater.
Dette er for at undgå at kunden bliver udsat for ekstra betaling for genudkørsel hvis chaufføren ikke finder nogen hjemme på adressen.
Risikoovergang sker når ordren er leveret på modtagers adresse.

Vi anbefaler at du undersøger produktet for fejl og mangler umiddelbart efter modtagelsen. Opdager du at varen ikke er komplet eller har taget skade under transport, beder vi dig hurtigst muligt indsende en reklamation til os via reklamationsformularen her.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 73 54 15 59.


5. Fortrydelsesret

Du kan fortryde dit køb uden begrundelse inden for 14 dage. Har du købt flere varer i en ordre, kan du vælge at fortryde købet af nogle eller alle varer. Læs om tilbagebetaling af leveringsomkostninger ved delvis fortrydelse under afsnittet ”tilbagebetaling af pengene ved fortrydelse”.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, hvor du eller en anden person, som du har valgt (dog ikke transportøren), får varen i fysisk besiddelse.

Hvis du har bestilt flere varer, dele eller partier der leveres som delordrer i din ordre, og vi ikke leverer delordrerne samtidig, så løber fortrydelsesfristen i de enkelte delordrer fra tidspunktet hvor du får delordrens sidste vare i fysisk besiddelse.

Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, søndag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
Læs mere under ”Varens stand ved returnering og emballage

Undtagelser til fortrydelsesretten
Der er ikke fortrydelsesret ved køb af varer, der er fremstillet efter dine specifikationer eller som har fået et tydelig personligt præg, som fx vinduer og døre samt andre varer der fremstilles efter mål o.l.
Maling har som standard en farve – som oftest er hvid. Vælger man en anden farve end standardfarven via farvevælgeren, så bliver malingen specialtonet og her bortfalder returretten samt fortrydelsesretten – hvilket også gælder for specialtonede produkter der leveres via vores Bestil & Hent-service.

Sådan fortryder du
Du fortryder ved at give os klar besked herom ved at sende en mail til [email protected].
Du kan ikke fortryde ved at nægte at modtage varen eller ved at undlade at hente den uden samtidig at give besked om at du fortryder.
Du kan også benytte lovens standardfortrydelsesformular, som er gengivet sidst i disse salgs- og leveringsbetingelser, men det er ikke obligatorisk.
​​​​​​​Fortrydelsesfristen er overholdt hvis du sender din meddelelse om at du fortryder købet inden fortrydelsesfristen er udløbet.

Returnering af varen og returomkostninger
For at gøre returneringsprocessen lettere skal du udfylde fortrydelsesformularen her og efterfølgende sende varen til:

Davidsen.dk
Att. retur
Flintholmvej 5
6683 Føvling

eller aflevere varen i en af vores Davidsen afdelinger uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter at du har meddelt os at du ønsker at fortryde dit køb. Fristen er overholdt hvis du returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage.

Varer kan ikke sendes pr. efterkrav eller uden omdeling
Hvis du fortryder dit køb, så skal du selv betale for returnering af varen.

Varer så som møbler, byggematerialer, hytter etc., kan ikke returneres med almindelig post. Udgifterne til returnering af varerne, hvis du bestiller returfragten via Davidsen.dk kundeservice, forventes højst at beløbe sig til den samme pris som du gav for fragten ved dit køb (ordrer med fri fragt undtaget – kontakt os for pris i sådanne tilfælde).

Tilbagebetaling af pengene ved fortrydelse
Når du fortryder dit køb, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig vedrørende varen, herunder eventuelle omkostninger for levering til dig. Det gælder dog ikke ekstra omkostninger når du har valgt en leveringsform, der er dyrere end den billigste form for levering som vi tilbyder.

Du skal være opmærksom på, at det er dig som afsender, der betaler for eventuel returforsendelse.

Hvis du har købt flere varer i en ordre og din ordre derfor opdeles i delordrer fra flere leveringssteder og du kun fortryder en del af dit køb i en sådan delordre, tilbagebetaler vi ikke leveringsomkostningerne for de varer, du ikke har fortrudt. Fortryder du alle varer i en af delordrerne i din ordre, tilbagebetales den specificerede fragt for levering af denne delordre.

Vi tilbagebetaler beløbet uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato hvor vi har modtaget din meddelelse om fortrydelse. Vi kan dog tilbageholde beløbet indtil vi har modtaget varerne retur, eller til du har fremsendt dokumentation for at varerne er returneret. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges du ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.

Varens stand ved returnering og emballage
Du hæfter kun for en evt. forringelse af en vares værdi, som skyldes anden håndtering af varen end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde som den fungerer på. Du må derfor gerne åbne varen, men ikke samle og tage varen i brug, fx må du ikke samle et møbel, en maskine, værktøj eller andet og tage det i brug.

Hvis varen er håndteret udover hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.

Du skal tilbagelevere varen i originalemballagen. Emballagen må åbnes, men ikke ødelægges. Hvis emballagen mangler eller er ødelagt, kan det udgøre en værdiforringelse, som du hæfter for.
Du bør desuden sørge for at varen er forsvarligt indpakket når du returnerer den. Du bærer selv risikoen for pakken/varerne indtil vi modtager dem. Gem derfor postkvittering samt evt. track and trace nummer.


6. Reklamation

Ved køb af varer finder købelovens regler anvendelse. Du har 2 års reklamationsret hvis varen har en mangel. En mangel er fx en fabrikations- eller materialefejl eller en forkert oplysning om varen. Derimod er almindelig slitage eller skader du selv har påført varen, ikke en mangel.

Hvis varen har en mangel og du reklamerer rettidigt, har du ret til i første omgang at få varen repareret eller ombyttet. Hvis det ikke kan ske, eller det ikke sker inden rimelig tid, kan du efter omstændighederne få pengene tilbage eller afslag i prisen.

Opdager du en mangel, skal du reklamere til os inden rimelig tid. Vi anbefaler at du reklamerer hurtigst muligt, navnlig hvis der er tale om transportskader. Reklamerer du inden 2 måneder efter at manglen er opdaget, er det dog altid inden for rimelig tid. Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine rimelige og nødvendige fragtomkostninger. Gem derfor din kvittering.

Vil du reklamere over en mangel ved varen, beder vi dig så detaljeret som muligt oplyse hvad problemet er via vores reklamationsformular. Vedhæft gerne billeder, da det gør det nemmere for os at finde fejlen, og det minimerer ekspeditionstiden for reklamationen.

Send varen forsvarligt emballeret.

Medmindre andet er aftalt, sendes varen til:
Davidsen.dk
Att. Reklamation
Flintholmvej 5
6683 Føvling


7. Klagemuligheder

Kan vi ikke blive enige om hvad du har krav på, har du følgende klagemuligheder:
En klage over en vare eller tjenesteydelse kan indgives til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes Hus.

EU-Kommissionen online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant for forbrugere med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her (http://ec.europa.eu/odr.) Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mailadresse: [email protected]


8. Andre vilkår

Gavekort til Davidsen.dk er gyldige i 5 år. Delindløses et gavekort, modtages nyt gavekort med restværdien og ny gyldighedsperiode på 5 år.


Betingelserne er senest opdateret d. 29. maj 2024

STANDARD FORTRYDELSES-FORMULAR

(Vedlægges den/de returnerede varer)


Navn:

Ordre- /fakturanr.:

E-mail:

Gade:

Postnr:                                                     By:

Telefon:

Jeg/vi meddeler herved, at jeg/vi ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med køb af følgende varer på ovenstående ordre- eller fakturanummer hos Davidsen.dk:

Returnerede varenumre:


Årsag/kommentar:


Tilbagebetaling ønskes på følgende måde (sæt kryds):

___ Beløbet skal refunderes til betalingskortet, der blev benyttet ved købet.

___ Beløb skal refunderes til bankkonto med Reg. nr.:                                          Konto nr.:


Dato:                                                          Underskrift: