Håndtering af asbest kræver viden og en god portion forsigtighed. Det er vigtigt at have styr på de nyeste regler, så du som erhvervsperson eller boligejer overholder lovgivningen, og ikke udsætter dig selv eller dine medarbejdere for sundhedsskadelige risiko.
Fra den 1. januar 2025 er det ikke længere lovligt for boligejere eller ikke-autoriserede virksomheder at nedrive asbestholdige materialer. I perioden indtil den 1. januar 2025 har virksomheder tid til at ansøge om autorisation og forberede sig på de nye krav.
Konsekvenser ved overtrædelse
Hvis du ikke overholder de nye regler for asbesthåndtering, kan det medføre bøder. Dette gælder både for virksomheder uden den nødvendige autorisation og for private.
Bemærk at de fleste håndteringsopgaver med asbest kræver en speciel uddannelse - gældende fra d. 1. januar 2025.
Som virksomhed skal du fra den 1. januar 2025 være autoriseret af Sikkerhedsstyrelsen for at foretage nedrivninger af asbestholdige materialer. Formålet er at sikre en faglig korrekt samt sikker håndtering af asbest, og derved minimere risikoen for sundhedsskadelig eksponering.
Bemærk: Som ansat, indlejet ansat, arbejdsgiver eller selvstændig skal du have en specifik uddannelse for at udføre autorisationskrævende nedrivning og kortvarigt mindre nedrivningsarbejde af indvendigt anvendt asbest.
Som privatperson må du fra den 1. januar 2025 ikke selv håndtere nedrivninger af asbestholdige materialer - fx asbesttag.
Du må fortsat håndtere kortvarigt og mindre nedrivningsarbejde af indvendigt anvendt samt øvrigt asbest. Derudover udføre andet asbestarbejde* som fx vedligehold, rengøring af asbeststøv og fjernelse af asbestforurende materialer.
NB. Ovenstående regler for privatpersoner gælder også for ikke-autoriserede virksomheder.
*Kilde: Arbejdstilsynets bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser, § 12
Virksomheden ansøger om autorisation for nedrivning af asbest hos Sikkerhedsstyrelsen. Inden I ansøger, skal I have et forhåndsgodkendt kvalitetsledelsessystem (KLS) og en godkendt fagligt ansvarlig.
Som det første skal I udarbejde et kvalitetsledelsessystem. Systemet skal beskrive hvordan jeres virksomhed håndterer nedrivning af asbestholdige materialer, og hvordan I sikrer at arbejdet er i overensstemmelse med Arbejdstilsynets regler. I kan enten selv udarbejde det eller få hjælp udefra.
Selve systemet skal forhåndsgodkendes af en uafhængig kontrolinstans, som er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. Se liste med godkendte kontrolinstanser.
Nyttig information om kvalitetssystemer (KLS-systemer)
Sikkerhedsstyrelsens beskriver krav til kvalitetsledelsessystemet
Ud over krontrolsystemet skal I have en godkendt fagligt ansvarlig, som er ansat i mindst 30 timer om ugen inden for normal åbningsstid. Personen skal sikre følgende:
Den fagligt ansvarlige skal gennemføre følgende AMU-uddannelser:
Efter endt uddannelse skal personen ansøge Sikkerhedsstyrelsen om godkendelse som fagligt ansvarlig.
Vær opmærksom på at der skal betales gebyr for ansøgningen.
Bemærk: Har personen tidligere været fagligt ansvarlig i en anden virksomhed, skal personen afmeldes før han/hun kan tilknyttes en ny virksomhed.
Autorisationskrævende nedrivning
Som arbejdsgiver er det dit ansvar at sikre at en medarbejder der beskæftiger sig med indvendig nedrivning af asbest, har gennemført et 4-dages AMU-kursus, og efterfølgende har modtaget et kursusbevis for håndtering af ind- og udvendig asbest.
Derudover skal du sikre at medarbejderen løbende modtager instrukser for hvordan den enkelte opgave løses sikkert og ansvarligt. Instruktionen skal suppleres med en skriftlig arbejdsplan, som også omfatter rengøringsarbejdet.
Kortvarigt- og mindre nedrivningsarbejde med øvrigt asbest
Det er arbejdsgiverens ansvar at sikre at en medarbejder der beskæftiger sig med håndtering af udvendig asbest, gennemgår et oplærings- og instruktionsforløb med fokus på forebyggelse og sikkerhed. (Gælder kun personer der ikke har gennemgået den lovpligtige uddannelse).
Når kvalitetsledelsessystemet og en fagligt ansvarlig er godkendt, kan I ansøge om autorisation hos Sikkerhedsstyrelsen via virk.dk. Vær opmærksom på at der også her skal betales gebyr for ansøgningen.
Det er vigtigt at Sikkerhedsstyrelsen får besked, hvis der sker ændringer i jeres basisoplysninger, fx hvis din virksomhed ophører, eller ændrer navn, binavn eller adresse. Læs mere om ansøgning af autorisation.
Boliger bygget eller renoveret i perioden 1900-1990 kan indeholde asbest, fx i køkkenet, badeværelset, loftet, kælderen eller taget.
Du kan finde asbest på badeværelser bygget før 1980 og frem til 1986, fx i ventilationskanaler, gulve eller i fliseklæb.
I 1988 forbydes det at anvende asbest i produktionen af tagplader i Danmark. Der er dog eksempler på at der er monteret tagplader med asbest helt frem til 1990 (tagpap, bølgeeternit og skiffer).
I kælderen finder du typisk asbest i isolering på rør og ældre varmtvandsbeholdere samt aftrækskanaler og loftplader m.m.
Som arbejdsgiver har du pligt til at tjekke om der forligger en forundersøgelse af arbejdsområdet, og sikre at dine medarbejdere ikke udsættes for asbeststøv. Bemærk at som selvstændig, privat eller enkeltmandsvirksomhed har du også pligt til en forundersøgelse i visse sammenhænge. Læs mere om forundersøgelse.
Prøveresultater fra en forundersøgelse skal være tilgængelige for de ansatte på arbejdsstedet.
Personer der skal arbejde med nedrivning af asbestholdigt materiale, skal gennemgå en arbejdsmiljøfaglig uddannelse.
Inden nedrivningen påbegyndes, er det arbejdsgiverens ansvar at udarbejde en skriftlig arbejdsplan, som også indeholder en plan for oprydning/rengøring. Læs mere om arbejdsplan.
Asbestarbejde skal anmeldes til Arbejdstilsynet senest 8 dage forinden. Læs mere om anmeldelse af asbestarbejde.
Asbestaffald betragtes som farligt affald. Læs om håndtering af farligt affald.
Asbestfibre kan ikke ses med det blotte øje. De er bøjelige, stærke, opløses ikke af kemikalier, brænder ikke, og tåler temperaturer op til 900 grader C. De er perfekte til isolering, armering og brandsikring.
Asbestfibre er sundhedsskadelige. Arbejder du med asbest og asbestholdige materialer, opstår der støv som indeholder fibre der ikke kan ses med det blotte øje. Fibrene er formet som små fine nåle. Når disse indåndes, er der risiko for at de trænger ind i lungernes små forgreninger. Kroppen vil forsøge at nedbryde fibrene - hvilket ikke er muligt. Herfra opstår risikoen for udvikling af asbestose og forskellige former for lunge- og mavetarmkræft.
Vi anbefaler du besøger "ASBEST-HUSET" online. Her har du mulighed for at se hvor asbest typisk findes, hvordan det ser ud, nødvendige sikkerheds-foranstaltninger m.m.
Er der en risiko for at du udsættes for asbeststøv, kræver det at du anvender personlige værnemidler som fx støvafvisende arbejdstøj, hovedbeklædning og åndedrætsværn. Udskift dine personlige værnemidler ofte, og opbevar dem ikke i rum med dine personlige ejendele. Når dine værnemidler skal kasseres, samles de i støvtæt emballage og bortskaffes som asbestholdigt affald.
Når du skal håndtere asbest, er det vigtigt at du anvender det rigtige udstyr. Alt efter om opgaven er indendørs eller udendørs, samt opgavens varighed, skal du anvende:
Undersøg altid de specifikke retningslinjer (Se under pkt. 5) for brugen af værnemidler hos Arbejdstilsynet.
Du er velkommen til at kontakte din lokale Davidsen salgsafdeling eller vores Kundeservice. Vi er klar til at hjælpe dig med sparring eller løsninger der matcher dit behov.