21-03-2023
Det trak både overskrifter og ekstra opmærksomhed, da 26-årige Patrick Skov Andersen i august 2022 blev trælastdirektør for Davidsens lokation i Vojens. Fokus var især på hans unge alder og det faktum, at der kun gik 6 år fra han som nyudklækket student startede som elev i Davidsen, til han kunne sætte sig i direktørstolen. Vi har talt med nu 27-årige Patrick Skov Andersen om hans kometkarriere, og hvad det kræver at bryde gennem branchens usynlige barrierer.
Meget tilfælles med grundlæggeren af Davidsen
Der går ikke mange minutter, før samtalen drejer sig ind på Patricks tilgang til kundefokus, og hvordan det har hjulpet ham i rollen som direktør: - Uden at det skal lyde, som om jeg fedter, så har Povl Davidsen og jeg nok mange af de samme værdier og den samme jordnære tilgang til tingene: Hvis kunderne ikke er her, hvad pokker skulle vi så lave? siger han med et glimt i øjet og fortsætter: - Det er den måde, jeg altid er gået til kunder på: Vi skal have en god dialog. Vi skal naturligvis også tjene penge, ellers var vi her heller ikke. Men det har hjulpet mig at have en god dialog, for du kan virkelig komme langt og få løst mange ting, inden de går i hårdknude. Kommunikation er bare så vigtig for vores forretning, og jeg går gerne en tur for at snakke med de forskellige kunder, der kommer ind.
Medarbejdernes input er vigtigt
Spørger man Patrick om hans ledelsesstil, kalder han den demokratisk: - Jeg tager ikke en beslutning uden at tænke mig godt og grundigt om, og det samme beder jeg mine medarbejdere om – uanset hvad vi gør. Nogle gange skal der selvfølgelig tages hurtige beslutninger. Men de beslutninger, der kan vente, vil jeg gerne lige vende med mine medarbejdere for at få det bedst mulige ud af det. Deres kommentarer er alle sammen vigtige. Generelt kører Patrick en flad og åben organisation med en høj grad af egetansvar blandt medarbejderne: - Jeg forventer, at mine medarbejdere selv træffer nogle beslutninger – og i første omgang selv løser deres fejl, når de opstår, for det lærer man af. Det har jeg også selv gjort, smiler han og fortsætter mere alvorligt: - Derfor kan jeg sagtens skære igennem og være kontant, hvis der er noget, der skal gøres. Det skal man også kunne, ellers kommer vi heller ikke videre. Patricks dør er altid åben, for han har aldrig været fan af et lukket kontor. Han pointerer, at der selvfølgelig er nogle samtaler, hvor døren skal lukkes. Men han har det bedst med en åben dør.
Ambitioner kan ikke stå alene
Selvom Patrick er ambitiøs, er det ikke titlen, der har været målet. Det er vigtigere for ham at udvikle sig og kunne sit håndværk til fingerspidserne, uanset hvilket stadie af rejsen, han er på. Fra dag ét som elev har han taget teten på at tilegne sig de færdigheder, der skal til for, at hans arbejde fremstår så professionelt som muligt – både fagligt og personligt. Udviklingsmuligheder er der heldigvis mange af i Davidsen. Patrick tog glad imod samtlige kurser og uddannelser, han blev tilbudt, for at dygtiggøre sig på Davidsen Akademiet, både på elev- og ledelsesniveau. - Det har hjulpet mig med at få lederrollen op i øjenhøjde i forhold til både det praktiske som administration og medarbejderpleje. Men i høj grad også i forhold til at skulle være mere i centrum som direktør og være bevidst om, hvad omverdenen kigger på og hvilke signaler, jeg selv sender. Det er så sindssygt vigtigt at være bevidst om sine egne styrker og svagheder – eller udviklingsmuligheder, om man vil. Der vil altid være arbejdsvaner, jeg skal være opmærksom på resten af mit arbejdsliv, forklarer han.
Et stærkt ikon for andre i Davidsen
Rejsen stopper ikke, blot fordi Patrick er blevet direktør. Han er i fuld gang med et halvandetårigt forløb på CBS, som er designet til det praktiske erhvervsliv for Davidsens udvidede ledergruppe. Det er blandt andet også hans dedikation til at rykke sig og hele tiden blive bedre, der oprindeligt fik ham i søgelyset som mulig direktørkandidat, fortæller HR-direktør i Davidsen, Tina Kaiser: - Patrick har fra første gang, jeg mødte ham, været optaget af, hvordan han kan flytte sig selv – uden at det var vigtigt for ham at sidde i en direktørstol. Han ville bare gerne udvikle sig. Det tror jeg ikke, han tænker så meget over, men det ser vi andre, og det passer så godt ind i vores ledelsesværdier. Davidsens marketingchef, Kristina Rudebeck Dahl, supplerer: - Patrick byder ind med noget, der er rigtig stort i Davidsen, fordi han er så ung og bryder barrieren ved, at en trælastdirektør ikke altid behøver være ældre. Han er et inspirerende eksempel på, hvordan man kan tage vejen gennem Davidsen, som er noget af det, vi HR-mæssigt arbejder med hver eneste dag. Andre, der kigger på ham i Davidsen, kan spejle sig i det. Det er et meget stærkt ikon: Den unge alder og det med at gøre det, fordi du kan, og så gå hele vejen.
Stolt over virksomhedskulturen
Patricks glæde ved at være i en organisation, hvor man bliver set, udfordret og får lov, er ikke til at tage fejl af: - Det er en af de ting, jeg er rigtig stolt af ved Davidsen – at vi kan udvikle os hele tiden. Det er derfor, at jeg siger til folk, hver gang jeg er blevet rost for at være blevet trælastdirektør, at de skal huske at rose Davidsen også. At de tør tage en chance. Det kan jeg sige uden at blinke, for det er faktisk sådan, det er. Det er ikke alle steder, man får lov at få taletid, når man er 25 og har nogle gode ideer. Men sådan har det bare været her hele vejen igennem. Det er lige meget, om du er 18 eller 50 – har du en god idé, så løber vi med den. Alle kan bidrage med noget værdifuldt. Patrick fortæller også, at der i Davidsen ikke er langt fra beslutningerne tages, til de føres ud i livet – også strategisk, hvor der godt kan laves lynhurtige ændringer: - Vi er meget nede på jorden, og der er ikke lang vej mellem leddene, så vi kan hurtigt få nogle ting til at ske. Der tror jeg, det er godt at være en ung fyr, der er klar på, at der skal ske noget. Også i forhold til at være en del af den digitalisering, der er ved at blive rullet ud i vores branche. Der har jeg en fordel af min unge alder, at de digitale værktøjer ligger helt naturligt for mig.
Kundepleje er også en digital opgave
I forlængelse af snakken om digitalisering er det oplagt at spørge ind til den unge trælastdirektørs syn på fremtiden for Davidsen og for trælastbranchen generelt: - Jeg ser det som ét spørgsmål, fordi vi går forrest. Fremtiden handler først og fremmest om bæredygtighed. Det fylder allerede rigtig meget for vores kunder, og det er en omfattende omstilling for mange af dem. Der skal vi selvfølgelig hjælpe dem hele vejen igennem, og det gør vi gennem den teknologiske udvikling, som også er fremtiden generelt for vores branche, pointerer Patrick og fortsætter: - Vi har superdygtige kollegaer i vores digitale afdeling, som virkelig har gjort det nemt for vores kunder at bruge vores webshops og digitale platforme generelt, bl.a. i forhold til den dokumentationsbyrde, som mange for alvor mærker her i 2023. Generelt tror jeg, vi bliver mere digitaliserede i trælastbranchen. Man kommer til at kunne bestille meget mere online, ligesom man længe har kunnet i andre brancher. Det kommer vi 100 % til at se mere af, afslutter Patrick.